Stavka, ki je iztirila rdeči režim in vseskozi pogumni železničarji – tudi, ko je neordeči režim Janšo pošiljal na Dob!

9

V prostorih Slovenskih železnic je založba Nova obzorja, sicer tudi izdajatelj Demokracije, v sodelovanju s Sindikatom strojevodij Slovenije pripravila uradno predstavitev knjige »Stavka, ki je iztirila rdeči režim« Gašperja Blažiča in Slavka Kmetiča. Predstavitve so se poleg avtorjev udeležili tudi nekateri akterji stavke strojevodij.

Soavtor knjige Gašper Blažič je uvodoma pojasnil, da je bil neposreden povod za izid knjige dejansko predstavitev knjige »Listi iz dnevnika« Jožeta Slokarja, nekdanjega direktorja železnic – knjigo je v isti dvorani namreč predstavil junija lani. Eden od udeležencev tedanje stavke Franci Kokošar je ob tem spomnil, da je ideja o knjigi sicer stara že dvajset let, vendar je bil očitno Slokar tisti, ki je lani »pljunil na karbid«. Blažič je spomnil, da je bila omenjena stavka sicer prva, ki je bila vnaprej napovedana, po njej pa je nastal prvi neodvisni poklicni sindikat. Vrh tedanje partije je »rešitev problema« sicer prepustil predsedniku republiškega izvršnega sveta Dušanu Šinigoju.

V nadaljevanju je Slavko Kmetič, ki je bil leta 1988 tudi vodja stavkovnega odbora, orisal tedanje finančne in socialne razmere, še zlasti pa anomalije na področju plač, saj so strojevodje iz nekdaj dobro plačanega poklica zdrsnili na raven slabo plačanih nekvalificiranih delavcev. Ob tem je spomnil tudi na tedanje pritiske na delavce (s pomočjo izsiljevanj z zdravniškimi pregledi ter periodičnimi izpiti) ter politične razmere, saj je v zraku visela grožnja z represijo.

Svoj pogled na tedanje razmere in dogajanje v zvezi s stavko sta sicer pojasnila tudi Mile Katič in Drago Žnidar. Slednji je tudi spomnil, da je bila tedaj prisotna zelo močna enotnost ter solidarnost, saj so stavkajoči strojevodje delovali po načelu »vsi za enega, eden za vse«.

Med navzočimi na predstavitvi so bili tudi Zdenko Lorber iz zveze sindikatov Alternativa, predsednik Sindikata strojevodij Slovenije Zlatko Ratej ter delavski direktor na SŽ Albert Pavlič. Manjkali pa so predstavniki drugih sindikatov, od medijev pa sta dogodek pokrila le tednik Demokracija ter Nova24tv. Kar niti ni presenetljivo, saj je v kronologijah slovenske pomladi stavka strojevodij komaj kje omenjena – morda tudi zato, ker predstavlja slabo vest komunistične nomenklature.

Na sami predstavitvi knjige pa sta avtorja knjige med drugim izrazila tudi kritičen pogled na sedanjo stanje sindikatov. Opazno je namreč, da režimski mediji načrtno blatijo Sindikat strojevodij Slovenije in sorodne neodvisne sindikate, medtem ko po drugi strani častijo režimske sindikaliste. Blažič je ob tem spomnil tudi na pozitivno vlogo sindikata strojevodij ob preprečitvi mitinga resnice leta 1989. Kot je znano, je leta 2009 tedanji predsednik republike Danilo Türk v zvezi z mitingom resnice odlikoval Tomaža Ertla, čeprav je bil miting v resnici preprečen z napovedjo stavke strojevodij, češ da takrat ne bodo vozili srbskih vlakov z Dobove.

Ob koncu predstavitve je Blažič, sicer novinar Demokracije, opozoril na dejstvo, da demokracija, za katero smo se borili v času slovenske pomladi, ni bila dar s strani tedanje ZKS, čeprav je danes videti tako, kajti imamo dirigirano demokraturo namesto prave demokracije. Še vedno je prisotno prefinjeno kompromitiranje ljudi po modelu načrta dela Udbe za leto 1989, je opozoril.

In še zanimivost za konec. Tiskovno konferenco je vodil urednik Demokracije Metod Berlec, ki je prav v času stavke decembra 1988 delal na Slovenskih železnicah. In ni naključje, da so ravno pogumni železničarji, ki so se po železniški progi peljali pod mostom na Dobu, poleti leta 2014 z dolgimi piski pozdravljali ponovnega političnega zapornika Janeza Janšo.

Št. komentarjev: 9
  1. dr berlo pravi

    Malo je tako pogumnih in domoljubnih sektorjev kot je ta železničarski. Vse drugo so prodanci in ostanki udba sistema. Zato pa je Slovenija v taki globoki temi.

  2. Miha pravi

    To bo še ena odlična knjiga, ki bo razkrila komi svijarije! Že naročam. Čestitke avtorjema!

  3. rene pravi

    Kupim zagotovo! Predvidevam da gre za odličen uvid v dogajanja, ki so pomagala slovensko pomlad pripeljati do vrhunca.

  4. Kr en pravi

    Ampak tole je res sramota, kako lahko ta strankarsko pridana institucija še vedno obstaja taka kot je?
    sektaši tako strahovito napadate RTV, SŽ pa je popolnoma enako leglo socializma in sindikatov, pa jih nenehno branite, ker so pač polni vaših bratov, sektašev. Sram vas bodi dvoličneži!!

  5. cobra pravi

    Tako je. Redki so v Sloveniji pogumni in kontra komunistično naravnani, a železničarji so nedvomno med njimi. Kapo dol 2x.

  6. raft pravi

    Bravo železničarji. Ne pustite se je- bat rdeči bandi. Slovenci smo na vaši strani.

  7. narim pravi

    dr berlo pravi:
    Malo je tako pogumnih in domoljubnih sektorjev kot je ta železničarski. Vse drugo so prodanci in ostanki udba sistema. Zato pa je Slovenija v taki globoki temi.
    _________
    Če nas ni kovinostrugar, nas bodo pa slovenske železnice popeljale v lepši jutri.

  8. Narim pravi

    cobra pravi:
    30. 01. 2017 ob 14:22
    Kapo dol 2x.

    ____
    Ne mi okol razoglav hodit.

    Si boš pamet kolikor jo je preostalo, prehladu.

    😛

  9. Špelca pravi

    Če je soavtor te bukve Blažič, potem že ne more biti kaj pametnega. Novinarski prostitutek press

Napišite komentar

Vaš e-poštni naslov ne bo objavljen