Balet SNG Maribor bo danes premierno izvedel tri koreografije v zvrsti sodobnega baleta pod skupnim naslovom Falling Angels. Prvo delo je mariborskemu občinstvu že znani Left Right Left Right Alexandra Ekmana. Sledi mednarodno prepoznani balet Handman “domačina” Edwarda Cluga, vrhunec pa je Falling Angels slovitega Jiržija Kyliana.
Vse tri koreografske stvaritve so izvirno nastale za Nizozemsko plesno gledališče (NDT). “Vsem trem je skupna igrivost, ki pa je le iluzija, saj je v ozadju kompleksen, sofisticiran in vojaško natančen mehanizem,” je za STA povedal umetniški direktor mariborskega Baleta Edward Clug.
Osrednje mesto ima delo nekdanjega umetniškega direktorja NDT Jiržija Kylina, ki velja za enega najpomembnejših koreografov sodobnega časa in se tokrat prvič predstavlja v Mariboru. V koreografiji Falling Angels, ki jo spremlja živa glasba bobnov, je uporabil minimalistično glasbo Stevea Reicha, ki jo je ta ustvaril po lastnih vtisih ritualne glasbe iz Gane.
“Gibalne linije provokativne koreografije za osem plesalk so na več mestih ‘nalomljene’ z ostrimi tolkalnimi gestami in z zasuki, ki dajejo gibanju nepredvidljivo dinamiko, celotna fizična struktura nastopajočih pa tako kulminira v mogočno, skorajda kruto vizualno lepoto, ki gledalcu jemlje dih,” pojasnjujejo v Slovenskem narodnem gledališču (SNG) Maribor.
V koreografiji Handman glasba repetitivnih struktur Milka Lazarja evocira dinamično plesno platformo, na kateri koreograf Clug izvede reinvencijo nekaterih figur in jih reaktivira skozi intenzivno delo rok. Humorna inovativnost in detajlna prečiščenost celotne gibalne konstelacije predstave sta Clugu prinesli nominacijo za prestižno koreografsko nagrado benois de la danse v letu 2017, tokrat pa jo bo prvič predstavil še v domačem Mariboru.
Švedski koreograf Alexander Ekman se z globokim preizpraševanjem posveča predvsem bivanjskim simptomom današnjega človeka. S svojim neobičajnim smislom za humor in s številnimi elementi presenečenja se je v koreografiji Left Right Left Right, ki je bila v Mariboru izvedena že pred dvema letoma, osredotočil na koncentracijo ter pomen pravočasnosti in ritma, pri tem pa je z menjavanjem zvočnih pejsažev ustvaril unikatno študijo človeškega gibanja. Ples na odru kombinira s projekcijo posnetkov flash moba, ki so ga baletniki izvedli na mariborskih ulicah, trgih in mostovih. Verjetno najbolj impozanten pa je ples na tekalnih stezah.
Koreografijo je Ekman ustvaril za haaški Lucent Danstheater v začetku leta 2012, Clugov Handman je doživel praizvedbo februarja 2016 v haaškem Theater aan het Spui, Kylianov Falling Angels pa je bil prvič izveden že novembra 1989 v AT & T Danstheater.
Vse tri koreografije predstavljajo po besedah Cluga velik izziv za plesalce. “Sinhronost ima dih jemajoči učinek in daje občutek lahkotne in privlačne igre,” je pojasnil. “Vsi trije projekti so izjemno dinamični in omogočajo plesalcu, da res dosega virtuozne trenutke, ob tem pa tudi uživa. Torej ne samo, da je podrejen disciplini, ki jo zahteva vsak izmed koreografov, ampak se na koncu tudi sam igra s tem,” je dodal.
V vseh treh koreografijah nastopajo člani baletnega ansambla SNG Maribor, med njimi Catarina de Meneses, Asami Nakashima, Tetiana Svetlična, Tijuana Križman Hudernik, Yuya Omaki in gostujoči solisti, med njimi Ionut Dinita in Sytze Jan Luske.