Odbor za finance pri Strokovnem svetu SDS razsipno Cerarjevo vlado v 5. točkah poučil o skrbnem upravljanju državnega proračuna
V mandatu te vlade se sredstva državnega proračuna vse več uporabljajo za tekoče potrebe in izdatke države in vse manj za nove investicije, ki so gonilo rasti in gospodarskega razvoja.
1. Stabilne javne finance – vlada Mira Cerarja trdi, da je sprejela ukrepe za gospodarsko rast in znižanje javnofinančnega primanjkljaja države.
Komentar:
Gospodarska rast ni posledica ukrepov vlade Mira Cerarja, temveč je posledica zunanjih dejavnikov: rast povpraševanja v naših gospodarskih partnericah znatno krepi izvoz, politika izjemno nizkih obrestnih mer Evropske centralne banke (ECB) spodbuja rast naložb ter gospodarsko okrevanje v evro območju. Poleg tega pa gospodarska rast in sama konkurenčnost Slovenije še vedno zaostajata za našimi pomembnimi konkurenti (višegrajskimi državami in EU Baltskimi državami), zaostanka za državami evro območja pa ne zmanjšujemo oziroma se celo še poglablja, ker v mandatu sedanje vlade ni bilo sprejetih nobenih reformnih ukrepov, tudi tistih ne, na katerih potrebnost opozarjajo gospodarska združenja in civilna družba (reforma trga dela, pokojninska reforma, zdravstvena reforma, reforma pravosodja, …). V kolikor bi bili sprejeti ustrezni reformni ukrepi, bi bila gospodarska rast bistveno višja in lahko bi rekli, da je to tudi zasluga aktualne vlade.
Znižanje javnofinančnega primanjkljaja ni posledica učinkovitejšega in gospodarnejšega upravljanja javnega sektorja, s čimer se zmanjšujejo javnofinančni odhodki. Znižanje je preprosto posledica višjih davčnih prilivov v državno blagajno (višji DDV, davek na dobiček, več prispevkov iz naslova zdravstvenega in pokojninskega zavarovanja, več dividend državnih podjetij, …), ki so posledica gospodarske rasti. V mandatu te vlade se sredstva državnega proračuna vse več uporabljajo za tekoče potrebe in izdatke države (plače, tekoči transferji, …) in vse manj za nove investicije, ki so gonilo rasti in gospodarskega razvoja. To se odraža v povečevanju strukturnega primanjkljaja. Strukturni primanjkljaj je pomemben zato, ker je od njegove višine odvisna zmožnost odziva države na obdobja gospodarskega upada oziroma krize.
2. Učinkovito upravljanje z javnim dolgom – vlada Mira Cerarja trdi, da se obveznosti države financirajo in refinancirajo s cenejšim novo izdanim dolgom daljših ročnosti.
Komentar:
To drži, vendar se še vedno v zadostni meri ne izkoristijo zgodovinsko nizke obrestne mere na svetovnih finančnih trgih. To lepo kaže gibanje euriborja (referenčne obrestne mere, ki predstavlja povprečje obrestnih mer, po katerih si banke v območju evra med seboj posojajo denar), ki je v zadnjem obdobju celo zdrsnil v negativno območje.
Gibanje 12-mesečnega euriborja od leta 1999 naprej, vir: spletna stran global-rates.com
3. Davki, carine in večja učinkovitost pobiranja javnih dajatev – vlada Mira Cerarja trdi, da so bile sprejete zakonodajne rešitve na področju zmanjšanja administrativnih ovir, davčnega prestrukturiranja, povečanja učinkovitosti pobiranja davkov, uvedba davčnih blagajn pa pomeni pomemben korak k večji učinkovitosti pobiranja javnih dajatev in zmanjševanju sive ekonomije.
Komentar:
Rezultatov zmanjšanja administrativnih ovir ni videti, nasprotno. Na dan 4. 1. 2018 je število zakonov in podzakonskih predpisov presegalo številko 20.000.
Davčno prestrukturiranje je očitno drugi izraz vlade MC za poviševanje davkov. V mandatu te vlade so bile uvedene nove obremenitve državljanov in podjetnikov oziroma zvišane obstoječe obremenitve in sicer:
- zvišanje davka na dobiček podjetij iz 17% na 19%,
- zvišanje obremenitve kmetov iz naslova katastrskega dohodka,
- uveljavitev višje stopnje DDV, ki je bila sprejeta leta 2014 kot začasen protikrizni ukrep v trajni ukrep (višja stopnja iz 20% na 22% in nižja stopnja iz 8,5% na 9,5%),
- zamrznitev usklajevanja dohodninskih olajšav z inflacijo,
- uvedba davčnih blagajn,
- uvedba vrednotnic, s katerimi se je finančno in administrativno obremenilo opravljanje osebnega dopolnilnega dela,
- uvedba obvezne registracije koles s pomožnim motorjem,
- uvedba dveh novih dajatev za financiranje vladnega projekta izgradnje drugega tira železniške proge Divača-Koper in sicer taksa za pretovor v koprskem pristanišču in pribitek k cestnini za težka tovorna vozila,
- uvedba dajatve na odjavljena vozila.
Poleg tega so v pripravi oziroma v zakonodajnih predlogih predlagane nove in višje obremenitve na področju zdravstva, predlagana je uvedba prispevka za dolgotrajno oskrbo in pa predlagano je zvišanje turistične takse.
Povečanja učinkovitosti pobiranja davkov ni zaznati, saj je davčni dolg še vedno previsok in znaša kar 15 odstotkov letnih prilivov v proračun. Davčni dolg se zmanjšuje predvsem na račun odpisov davčnega dolga ne pa zaradi boljše in učinkovitejše izterjave. Odpisi davčnega dolga so previsoki, saj jih je bilo v obdobju od leta 2014 do danes več kot 500 milijonov evrov. Nekoč je bil to aktivni davčni dolg in če bi aktualna vlada več naredila za njegovo izterjatev, odpisi ne bi bili potrebni. Aktivnosti Finančne uprave Republike Slovenije (FURS) za zmanjševanje davčnega dolga in povečanje prostovoljnega plačevanja dajatev so premajhne, pri tem pa FURS nima tudi dovolj podpore s strani Ministrstva za finance.
Glede uvedbe davčnih blagajn pa je dejstvo, da davčne blagajne podjetnikom in kmetom povzročajo visoke finančne stroške in nesorazmerne administrativne obremenitve. Uresničila so se opozorila, ki so bila dana ob sprejemanju Zakona o davčnem potrjevanju računov, da bodo davčne blagajne povzročile zapiranje poslovne dejavnosti zavezancev, selitev teh dejavnosti v tujino in da davčne blagajne ne bodo imele finančnih učinkov na državni proračun, kot jih je obljubljala vlada. Zavezanci, ki so zaprli poslovno dejavnost, so sedaj socialno breme države, namesto da bi, tako kot pred uveljavitvijo davčnih blagajn, polnili državni proračun z davki in prispevki. Marsikateri zavezanec, ki je zaradi davčnih blagajn prenehal s poslovno dejavnostjo, pa se je preselil v sfero sive ekonomije oziroma dela na črno. Namesto zmanjšanja obsega sive ekonomije in davčnih utaj ter goljufij, kar je bila obljuba vlade ob uvedbi davčnih blagajn, se je našteto zaradi uvedbe davčnih blagajn še povečalo. Od uvedbe davčnih blagajn ima v Sloveniji korist le plačana birokracija. Zato bi bilo potrebno davčne blagajne ukiniti.
4. Stabilen finančni sistem – vlada Mira Cerarja trdi, da je s sprejemom zakonodaje poskrbela za podlage za sistem reševanja bank, da je z vzpostavitvijo Registra dejanskih lastnikov zagotovila transparentnost lastniških struktur poslovnih subjektov in da je okrepila pristojnosti Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB) na področju prestrukturiranja družb.
Komentar:
Zakonodajno podlago za reševanje bank je sprejela druga vlada Janeza Janše leta 2012 z Zakonom o ukrepih Republike Slovenije za krepitev stabilnosti bank (ZUKSB), ki se ga je prijel tudi vzdevek Zakon o slabi banki. Zakonodaja, ki jo je sprejela aktualna vlada (Zakon o reševanju in prisilnem prenehanju bank, s katerim se je uvedel poseben sklad za reševanje bank), je bila sprejeta na podlagi Direktive 2014/59/EU in torej ni ukrep aktualne vlade pač pa Evropske komisije. Aktualna vlada je na podlagi Direktive ukrepe zgolj prenesla v slovenski pravni red.
Tudi vzpostavitev Registra dejanskih lastnikov je bila določena v Direktivi 2012/17/EU in to rešitev je aktualna vlada v slovensko zakonodajo zgolj prenesla. V noveli Zakona o poslovnem registru se je določila obveznost Agencije za javno pravne evidence in storitve (AJPES) za pošiljanje podatkov in dokumentov o slovenskih kapitalskih družbah v sistem povezovanja poslovnih registrov in prejemanje podatkov in dokumentov o tujih podjetjih iz držav članic EU in EGP ter pošiljanje podatkov in dokumentov registrskemu sodišču.
Z novelo Zakona o ukrepih Republike Slovenije za krepitev stabilnosti bank (ZUKSB-A) je vlada Mira Cerarja spremenila osnovno poslanstvo DUTB, ki je bilo prodaja nanjo prenesenih slabih terjatev ob milijardni sanaciji slovenskih državnih bank, iskanje aktivnega lastnika in ugotavljanje nepravilnosti, ki so privedle do sanacije slovenskih državnih bank. Z novelo zakona so koalicijske stranke na predlog vlade Mira Cerarja določile DUTB novo poslanstvo, in sicer prestrukturiranje slabih terjatev oziroma gospodarskih družb. S tem se je postavilo vzporedno institucijo (poleg SDH) pristojno za prestrukturiranje podjetij. Z novelo zakona je tako koalicija in vlada Mira Cerarja naredila pravno podlago, da bodo tisti, ki so odgovorni za nastanek slabih terjatev, lahko zelo poceni prišli nazaj do svojih lastniških deležev. S tem torej aktualna vlada ni okrepila pristojnosti DUTB, pač pa je spremenila njeno poslanstvo oziroma naredila upravljanje državnega premoženja netransparentno.
5. Upravljanje z državnim premoženjem – vlada MC trdi, da se kažejo pozitivni učinki vzpostavljenega sistema korporativenga upravljanja družb v državni lasti.
Komentar:
Poslovni izidi dveh največjih družb, ki sta odgovorni za upravljanje s državnim premoženjem – Slovenski državni holding d. d. (SDH) in Družba za upravljanje terjatev bank d. d. (DUTB) – katerih skupščino družbe predstavlja Vlada Republike Slovenije, so slabi. V primeru družbe DUTB d. d. ocenjujemo, da je stanje alarmantno, saj je družba v letu 2016 izkazala 7,8 milijonov evrov čiste izgube, v letu 2015 pa je družba izkazala 8,3 milijonov evrov čiste izgube (podatkov za leto 2017 še ni). Družbi SDH d. d. je dobiček v letu 2016 v primerjavi z dobičkom v letu 2015 upadel kar za 41 odstotkov. Vlada Republike Slovenije je v decembru 2016 morala dokapitalizirati obe družbi, družbo SDH d. d. v višini 200 milijonov evrov in družbo DUTB d. d. v višini 50 milijonov evrov.
Sedanje upravljanje državnega premoženja bistveno odstopa od določil Odloka o strategiji upravljanja kapitalskih naložb države (Strategija) oziroma se ta celo krši. Upravljanje državnega premoženja odstopa tudi od načel korporativnega upravljanja. Primer tega sta netransparentni in sporni prodaji družbe Adria Airways in družbe Paloma finančnima skladoma, ki sta za ta namen ustanovila podjetji z zelo nizkim ustanovnim kapitalom in sedežem v davčnih oazah (podjetja poštni nabiralniki) in ti podjetji poštni nabiralnik sta postali lastnika družbe Adria Airways in družbe Paloma. Pri prodaji družbe Paloma se je pri tem celo ignoriralo boljšo ponudbo, ki jo je podalo konkurenčno podjetje. Primer netransparentnega in spornega upravljanja državnega premoženja je pripojitev Probanke in Factor banke k DUTB brez sestavljanja vmesne bilance stanja ter poročila poslovodstva o pripojitvi ter revizije pripojitve. S tem so se brez revizije na DUTB prenesle najbolj sporne terjatve teh dveh bank. S to operacijo se je te najbolj sporne terjatve zakrilo, saj te niso več predmet nadzora Banke Slovenije oziroma niso predmet Zakona o bančništvu. Pri tem pa je na DUTB prišlo še skoraj dvesto zaposlenih iz Probanke in Factor banke, čeprav ni razloga, da bi slaba banka potrebovala toliko zaposlenih. Primer netransparentnega in spornega upravljanja državnega premoženja je tudi odločitev vlade Mira Cerarja o odplačnem prenosu terjatev in obveznic finančnega holdinga Sava d. d. iz DUTB na SDH in KAD. Primer netransparentnega prodajnega postopka je bil tudi prodajni postopek družbe Cimos d. d., kjer se je minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek kar neposredno vmešal v prodajni postopek družbe Cimos.
Strategija upravljanja državnega premoženja je neustrezna in nepopolna, ker onemogoča razvoj. Z razpršenim lastništvom, ki ga Strategija predvideva, ne moremo pričakovati, da bodo podjetja v postopku privatizacije dobila strateške partnerje oziroma lastnike, ki bi zagotovili njihov nadaljnji razvoj, nove trge, nova znanja in nova delovna mesta. Tudi pri podjetjih, ki naj bi ostala v državni lasti oziroma pri podjetjih, ki so opredeljena kot strateška, Strategija ne odgovarja na ključna vprašanja, kot so, kakšna bo rast in razvoj teh podjetij, kakšen bo dobiček in dividende, število zaposlenih, morebitne prevzemne tarče in podobno.
Posebno poglavje upravljanja državnega premoženja je kadrovska politika, kjer prevladujejo parcialni osebni interesi in se na najpomembnejše funkcije poslovodnih organov družb v neposredni ali posredni državni lasti imenujejo osebe s sporno poslovno preteklostjo ali pa so te osebe brez ustreznih izkušenj in brez ustreznih strokovnih znanj. Tako je uprava SDH d. d. nepopolna že od 10. oktobra 2016. V SDH pa so problemi tudi v samem nadzornem svetu SDH. Marca 2017 je bilo neuspešno kadrovanje dveh kandidatov za nadzornika SDH, ki ju je predlagala aktualna vlada, vendar kandidata nista bila koalicijsko usklajena in sta tekom postopka imenovanja v državnem zboru od kandidature sama odstopila. Zaradi neustrezne kadrovske zasedbe je predsednik nadzornega sveta SDH v aprilu 2017 na Okrožno sodišče v Ljubljani podal predlog za sodno imenovanje člana nadzornega sveta SDH skladno z 256. členom ZGD-1. Za to se je odločil, ker aktualna vlada ni uspešno izvedla postopka imenovanja novih članov NS SDH in je to moralo nato storiti sodišče.
Odlična analiza, a kaj bo iz vladne strani ostala brez odgovora. Bo te nepridiprave na volitvah letos poleti potrebno vreči iz oblasti.
SDS-ova vlada v senci več in bolj učinkovito dela kot cerarjeva vlada. Narobe svet!
vsa realna dejstva ne pomagajo….ajd…..ovde je važno le, le se rodiš enoumni smrdeči pra sec ali ne………če se, si pač že genetsko zaznamovan in boš celo življenje mafijsko/ideološko/volilno disciplinirani rdeči kučanov pra sec ali svi nja….ajd…
Naj se zgledujejo po “gospodarjenju” SDS?
re gornjim pravi:
Naj se zgledujejo po “gospodarjenju” SDS?
———————————–
Re gornjim je očitno drkal celi vojni rok na eno in isto sliko.
Bog se usmili bednih na umu
vsa realna dejstva ne pomagajo….ajd…..ovde je važno le, če se rodiš enoumni smrdeči pra sec ali ne………če se, si pač že genetsko zaznamovan in boš celo življenje mafijsko/ideološko/volilno disciplinirani rdeči kučanov pra sec ali svi nja….ajd…
kućanov smrdeči regornjić to dnevno dokazuje…ajd
Bruh po tvoji “lepi slovenščini” sodeč si čefur , le te pa raft izganja iz Slovenije.