Bernarda Resman brezkompromisno nad kulturno ministrico Asto Vrečko in žirovniškega župana Leopolda Pogačarja: Za zgrešene projekte v Vrbi je šlo 5 milijonov preplačil na račun davkoplačevalcev!

5

Določene izseke iz njene prijave objavljamo na tem mestu:

“Slovensko javnost so v lanskem letu pretresale afere Litijska (preplačilo objekta za 1,7 mio nad cenitvijo), nakup računalnikov in druge. 

Računsko sodišče in drugi ugotavljajo glavne vzroke za nastalo stanje:

  • začetek postopkov brez predpisane investicijske dokumentacije
  • kršenje postopkov  za vključitev v proračun
  • naročanje storitev interesno nezdružljivo povezanim osebam s sumom korupcije
  • neskladnost in negospodarnost rešitev
  • nedemokratičnost postopkov (izločanje javnosti in oviranje dostopa do informacij)

Odgovorni se zagovarjajo s potrebo po hitri rešitvi akutnih problemov, nekateri naj bi bili zavedeni, slišati je celo izgovor, da je taka praksa v Sloveniji običajna. To je v veliki meri res. Vsak minister in samodržni župan si danes brez posledic lahko privošči »Litijsko«, lahko tudi dve.

Ministrstvo za kulturo in žirovniški župan Leopold Pogačar, sta si dve do tri »Litijske« privoščila v slovenskem simbolu, Prešernovi Vrbi. A med Litijsko in Vrbo obstaja velika razlika. Litijska, resda preplačana, ostaja potencial za hitro rešitev prostorske stiske pravosodja in velik prihranek za naprej (če ne bo prevladal interes  sedanjih najemodajalcev). Ureditve v Vrbi pa bodo za nižje cilje preplačane za okrog 5 mio EUR, trajno uničile razvojni potencial Vrbe in Breznice, trajno uničile kulturno krajino in  kmetijsko zemljo, zmanjšale samooskrbo in trajno drago stale davkoplačevalce.

Bodo, če bo država s svojimi institucijami to  dopustila.

Med Litijsko in Vrbo namreč obstaja še ena razlika. Če je pri Litijski možno domnevati, da so bili odgovorni (ministrica) zavedeni s strani  svojih uslužbencev, te možnosti v Vrbi ni. Postopki kažejo na zlorabo položaja, skrbno načrtovane nezakonite postopke, uveljavljene z zvijačo, lažmi in  skrivanjem pred javnostjo.  Vodil jih je župan Leopold Pogačar z nasiljem nad občinsko upravo, občinskim svetom in javnostjo. 

Na te zvijače bom v tem gradivu izrecno opozorila.

Ni še prepozno.  Če bi postopke danes zamrznili in jih zakonito in po trajnostnih načelih začeli od začetka, bi bil prihranek občinske in državne blagajne precej višji, kot so pričakovana evropska sredstva za te projekte.

Računskemu sodišču posredujem informacije o kršitvah predpisanih postopkov,  opozarjam na finančne in druge posledice in apeliram, da preveri utemeljenost mojih očitkov.

V pripravi in izvajanju so trije, med seboj programsko povezani in soodvisni, prekrivajoči se, »prioritetni« državni in občinski projekti, ki naj bi, posebej poudarjeno, »trajnostno naravnani«, prispevali k okrevanju Slovenije:

  1. obvoznica Vrba, občinski projekt, 3,8 mio, ki naj bi umaknila moteč promet iz Vrbe in ustvarila vez med kulturno ponudbo Vrbe in ostalo kulturno ponudbo občine,
  2. kulturni in prezentacijski center Vrba (KC Vrba), 3 mio EUR, državni projekt, s sofinanciranjem EU, namenjen prezentaciji pesnika Prešerna in drugim kulturnim in turističnim vsebinam
  3. kulturni in medgeneracijski center Breznica (KC Breznica) v OPPN Breznica, 3,16 mio, občinski projekt s sofinanciranjem EU z do danes nedefiniranim občinskim kulturnim programom.

Finančne in druge posledice dveh centrov namesto enega skupnega ocenjujem na:

  • približno 2000 m2 več porabljene kmetijske zemlje,
  • 500 do 1000 m2 več poslovnih površin za podvojene programe
  • približno 2 milijona dražji  investiciji
  •  Višji bodo stroški upravljanja in obratovanja, organizacija bo bistveno težja in kadri bistveno slabše izkoriščeni.

Ne glede na to, da o upravičenosti nakupa Prešernove domačije nihče ni dvomil,  pa to ne pomeni, da pred nakupom ne bi bilo potrebno izdelati predpisane investicijske dokumentacije, ki bi za celovitost urejanja morala biti skupna.  

Računsko sodišče naj zato preveri zakonitost  postopkov Ministrstva za kulturo:

  • obstoj investicijskih dokumentov pred začetkom projekta (nakupom),   pred vključitvijo v proračun v vrednosti 2 mio EUR in povečane vrednosti  2.981.908 EUR, za domačijo z gospodarskim poslopjem, ki vključuje tudi upravljavski vidik s stroški obratovanja
  • obstoj investicijskih dokumentov pred nakupom stanovanjske hiše Vrba 1, ki vključujejo tudi nosilca investicije, upravljavski vidik s stroški obratovanja
  • Projektno nalogo oz. dokumentacijo za podelitev ekskluzivne pravice celostne urbanistične ureditve in projektiranja kompleksa Prešernove domačije, ki obsega Prešernovo hišo, gospodarsko poslopje in stanovanjsko stavbo Vrba 1. projektantski družbi Ostan Pavlin d.o.o. , ki nima niti enega zaposlenega.  Ministrstvo naj da tudi odgovor, kako je lahko taki družbi priznalo sposobnost in usposobljenost za urejanje verjetno najprestižnejšega in  najbolj občutljivega kulturnega ambienta v Sloveniji in kako je urejeno vprašanje odgovornosti za projektantske napake.

Ločena obravnava gospodarskega poslopja od stanovanjskega objekta predstavlja veliko tveganje za to, da se bodo motnje in spori med uporabniki v prihodnje ponovili. 

Na Računsko sodišče apeliram, da preveri zakonitost in gospodarnost odločitev Občine Žirovnica za KC Breznica, predvsem  obstoj

– DIIP (ali drug predpisan dokument) za KC Breznica, ki je bil podlaga za proračun 2023 in NRP 2023-2026 (1,3 mio EUR),

– DIIP za KC Breznica, ki je bil podlaga za 2. rebalans proračuna 2023 in proračun 2024 z NRP 2024-2027 (3.217.298 EUR) in sklep o predhodni potrditvi na občinskem svetu (po 8. členu odloka o proračunu)

– DIIP po 7. čl. Uredbe o metodologiji priprave in obravnave investicijske dokumentacije na področju državnih cest in javne železniške infrastrukture za načrtovano prometno ureditev v OPPN Breznica-center, ki naj bi bila izdelana že za potrebe OPN,  s predstavitvijo in ovrednotenjem variantnih rešitev po trajnostnih kriterijih (doseganje ciljev, okoljski, kmetijski, prostorski in finančni vidik), kako je bila v postopke vključena javnost in prizadeti občani in podjetja, argumente za izbiro variante s krožiščem in cesto in kdaj je bila analiza izdelana.  

Župan namreč meni, da so investicijski dokumenti (začenši z DIIP) njegova zasebna last, njihova vsebina pa njegov osebni podatek,  ki ga ni dolžan predstaviti niti občinskim svetnikom pred odločanjem o investiciji.

Moj predlog je, da se dela na obvoznici in kulturnem centru Vrba nemudoma ustavijo in zamrznejo, dokler računsko sodišče ne presodi glede očitanih nezakonitosti. K pripravi obeh projektov je nujno potrebno pristopiti po trajnostnih načelih in v obravnavo vključiti traso med Ribčevo domačijo in cerkvijo.  Tudi če bi bila posledica izguba evropskega denarja, bi ga s skupnim centrom in krajšo obvoznico prihranili precej več, predvsem pa bi si prihranili probleme in stroške v prihodnosti.  

Ker je odločitev za odločitev za KC na Breznici slonela na prevari in ker je v tem »družbenem centru« ostal samo še kulturni dom, ki naj bi ga  sofinancirala država,  bi se razprava o skupnem centru morala ponovno odpreti.  

Ker se območje Prešernove domačije ne ureja celostno,  bi dela, razen na rojstni hiši, prav tako morali zamrzniti in z natečajem pridobiti možne programske in prostorske rešitve za skupno lokalno in državno kulturo (dvorana za min 120 oseb, prezentacijski, razstavni, galerijski prostori,   prodaja spominkov, interna kavarna ) ter za delo Zavoda za turizem in kulturo Žirovnica, knjižnico in društvene prostore.  Študija bi morala vključevati tudi obstoječe prostore za kulturo (v Čopovi hiši in obstoječi knjižnici).

Vzroki za predstavljene probleme so sistemske narave in bi nanje zaradi milijonskih posledic  moralo Računsko sodišče glasno opozarjati.

Zakon o lokalni samoupravi, zakon o financiranju občin, pa tudi zakon o računskem sodišču dajejo županom možnost in varno zavetje, da se obnašajo kot lokalni šerifi, da brez posledic izigravajo javnost, proračunsko, investicijsko, prostorsko in drugo zakonodajo, izvajajo nasilje nad občinsko upravo, ubirajo nedovoljene bližnjice, kradejo bogu čas in ljudem davke, razvojne priložnosti in teptajo demokratične standarde. Javnost je na lokalnem nivoju proti političnemu huliganstvu in  eno(ne)umju popolnoma nemočna. V vladavinah samodržnih županov, kjer vlada popolno eno(ne)umje, se svetnikom vsevečinske koalicije  ni potrebno, svetnikom manjšinske opozicije pa ni vredno ukvarjati z gradivi in argumenti. Vse je že vnaprej odločeno.

Urejanje prostora in projektov v Vrbi in na Breznici sta dva od šolskih primerov, ki se na enak način dogajajo že več kot desetletje in tudi v drugih okoljih. Treba je priznati, da je Golobova vlada prava amaterka v primerjavi z lokalnimi šerifi, saj so jo pri neprimernem početju zasačili prej kot v enem letu.

Zato bi bilo na državnem in lokalnem nivoju potrebno odpraviti sistemske vzroke za nastanek teh anomalij, ki so: neustrezne pristojnosti, skoncentrirana zakonodajna in izvršilna oblast v funkciji župana, strokovna odvisnost občinskih uprav od politike, nedorečena zakonodaja glede priprave javnih projektov in investicij, odsotnost nadzora.

Če se bo izkazalo, da so moji očitki utemeljeni, bi bilo potrebno začeti postopke  politične in materialne odgovornosti za škodo, povzročeno z nezakonitim ravnanjem in nasilno politično prakso. Občanu Žirovnice, ki se upira izpolnitvi predpisanih obveznosti po okoljski zakonodaji, grozi zaplemba premoženja, ker ogroža okolje in občinski proračun. To je tudi prav. Prav pa bi bilo tudi, da bi bila z namernim, nezakonitim ravnanjem povzročena 10.000 krat večja škoda okolju in občinskemu proračunu, deležna enakih sankcij.

Če pa bo Računsko sodišče, institucije, politične stranke in javnost presodila,  da nimam prav,  bo to jasno sporočilo, da je denarja tako v kulturi kot v občinah dovolj in preveč, da  davki niso previsoki in gospod Golob gre lahko z mirno vestjo naprej z davki nad občane in podjetja.

V primeru, da je oporoka napisana z grožnjo ali zvijačo, jo je možno razveljaviti. Če bi za prostorske in druge akte veljal enak princip, bi morali biti žirovniški prostorski dokumenti za obvoznico Vrba, Kulturni center Vrba in Center Breznica nemudoma razveljavljeni.

Št. komentarjev: 5
  1. Gren pravi

    Lopovi

    1. Drago Berglrs pravi

      Serif brez obraza za preproste ljudi.dolocena klika samovoljno odloca kaj in kako.Tudi prevec sluzbenega casa je gost v gostilni ali pa je tam pozabil svojega marcedesa.

  2. fičo pravi

    A policija bo kaj raziskala? Pa KPK?

  3. Karli pravi

    Največji problem so ravno taki politični mešetarji, taki delajo največjo škodo državi in si polnijo lastne žepe!

  4. Slovenski tlačan pravi

    Asta Vrečko ni kulturna ministrica, temveč ministrica za tako imenovano kulturo.

    To, da je kulturna, ji pa že ne smemo in ne moremo očitati.

Napišite komentar

Vaš e-poštni naslov ne bo objavljen