Spremljaj Politikis na
Politikis na Facebooku   Politikis na Twitterju
Politikis na Facebooku Politikis na Twitterju Politikis
Vroče vsebine

Je Nietzsche “ubil Boga”?

Objavil 09. 02. 2018 pod kategorijo KOMENTAR, POLITKOLUMNA. Spremljajte odzive na ta post cez RSS 2.0. Lahko komentirate ali pustite trackback v zvezi s tem vnosom

Friedrich Nietzsche, eden bolj spornih, vendar tudi najvplivnejših nemških filozofov 19. st. najbrž ni niti slutil, koliko bo njegova dediščina služila kot alibi za vznik enega najkrvoločnejših in najstrašnejših totalitarnih režimov 20. st. – nacional socializma ali bolj znanega kot nacizma. Na žalost je ta vez z nacizmom zasenčila njegovo delo in njegovo filozofijo. Med drugim so nacisti njegovo podmeno o nadčloveku (čezčloveku) ali übermenschu izkoristili kot temelj za ustvarjanje čiste arijske rase ali nemške super rase.

Da bi sploh lahko dojeli podmeno nadčloveka in način, na katerega so jo nacisti interpretirali, je potrebno pričeti na začetku. Nietzsche se je rodil v Prusiji, v protestantski družini, njegov oče je bil luteranski pastor. Obdobje med njegovim četrtim in petim letom življenja, je  v veliki meri zaznamovalo poznejše filozofsko delo. Dejstvo je, da je več kot eno leto opazoval svojega očeta umirati v strašnem trpljenju zaradi težke bolezni možganov. Za Nietzscheja je to bil prelomni trenutek, po katerem je vstopil v spor z religijo in cerkvijo. Preprosto ni mogel dojeti, zakaj bi Bog njegovega očeta, pobožnega človeka, obsodil na takšno mučno smrt. Tukaj se ne bom ukvarjal z njegovim izjemno zapletenim odnosom z religijo in Bogom, toda dejstvo ostaja, da je njegovo delo najbolj obeležila njegova sporna izjava, da je “Bog mrtev”.

Nietzsche postavlja hipotezo o “smrti Boga”, ki ga ubijejo ljudje sami, kar on prikazuje kot pozitivni dogodek za vso človeštvo, ki se s tem osvobaja vseh okov religije, njene hinavščine in lažnih moralnih vrednot. Kakršnokoli nekdo imel stališče do religije, dejstvo je, da je religija posredno in neposredno izoblikovala našo družbo in našo civilizacijo, kakršno danes poznamo. V 19. stoletju, je vera imela še večji vpliv na družbo. Če smo ljudje ubili Boga, potem smo z njim uničili tudi vse moralne in univerzalne vrednote, občutek za empatijo, pravičnost, univerzalno resnico, dobroto, ljubezen, ki so močno prežemali prav religijo tistega časa, na teh civilizacijskih vrednostih pa je podobno kot danes temeljil družbeni red. Če smo to izgubili, potem človek ni nič več od navadne živali.

Nietzsche je podmeno Ubermenscha ustvaril kot alternativo in kot ideal, h kateremu bi vsak človek moral težiti. Človek je posameznik, nahaja se na tanki črti med živaljo in nadčlovekom in on sam je odgovoren, da teži k temu idealu skozi izobraževanje, umetnost, znanost…Torej, odgovoren je za svoj osebni razvoj, ustvarjanje svojih moralnih vrednot brez zunanjih vplivov religije in cerkve. Nadčlovek simbolizira to težnjo po višjem dobrem, ki se vzdigne nad pojmovanje dobrega in zla, hrabra misel. Najverjetneje niti sam Nietzsche ni vedel, kaj se nahaja nad pojmovanjem dobrega in zlega. Še danes intelektualci širom sveta o tem razpravljajo.

Veliki filozof antične Grčije, Sokrat, je trdil, da vsi civilizacijski dosežki izgubijo pomen, če niso utemeljeni v univerzalnih vrednostih. Današnji družbeni sistem temelji na teh univerzalnih vrednotah, ker se je Sokratova teorija skladala z monoteizmom in našla zavezništvo v judaizmu, iz katerega se je kasneje razvilo krščanstvo. Zakaj sem omenil Sokrata – zato, ker so iz teh univerzalnih vrednot in na krilih vere, nastale že omenjene empatija, pravičnost, univerzalna resnica, dobrota in ljubezen. Torej, Nietzsche je s svojo teorijo  neposredno (z)rušil Sokratovo, ne vem pa, če se je tega zavedal, ali je bilo to le plod njegovega gneva nad religijo in cerkvijo.

Poslednjih 11 let Nietzschejevega življenja je zaznamovala norost, zaradi katere več ni mogel pisati, tako da svojega poslednjega dela, Volje do moči, nikoli ni končal. Njegova sestra Elisabeth Förster-Nietzsche je zanj skrbela do njegove smrti v nemškem Weimarju. Elisabeth je iz svojega brata pričela ustvarjati mit in neke vrste božanstvo, iz hiše, kjer so živeli, pa je ustvarila muzej v njegovo čast – danes Nietzschejev arhiv. Elisabeth je še za časa njegovega življenja organizirala plačljive oglede, kjer ga je kazala ovitega v belo platno, kot svojevrstnega mesijo, ko je on že bil potopljen v popolno norost. Za Elisabeth je plodno obdobje nastopilo po smrti njenega brata in z vzponom nacional socializma, ki ga je z vsem srcem podpirala. Elisabeth je imela vse pravice do Nietzschejeve zapuščine in večina njegovih knjig je bila objavljena šele po njegovi smrti. Elisabeth je bila tudi urednica knjige »Volje do moči«, ki je pravzaprav zbirka njegovih zapiskov, za katere se ne ve, če jih je Nietzsche sploh želel zbrati in objaviti v zaključeni knjigi, pri čemer nekateri trdijo, da jih ni.

Elisabeth je izdala knjigo in jo poskušala predstaviti kot življenjsko delo, toda na koncu je služila kot dokaz številnim kasnejšim teoretikom, da Elisabeth ni razumela dela njegovega brata.

Simpatije do nacional socializma, ki jih je Elisabeth gojila, so povzročile, da je eden najvplivnejših mislecev 19. st., v prvi polovici 20. st. dobil nezavidljiv naziv “oče nacizma”, medtem ko so se njegove misli selektivno interpretirale za potrebe manipulacije in opravičevanja vseh strahot, ki jih je omenjeni režim kasneje proizvedel. Je Hitler res verjel, da je Nietsche ustvaril filozofijo nacizma? Ne vemo in nikdar ne bomo izvedeli. Ne obstaja niti en dokaz, da je Hitler prebral kakšno stran Nietzschejevih knjig, ampak ostaja dejstvo, da so mnogi nacistični intelektualci in znanstveniki odločno zagovarjali njegovo filozofijo kot temeljno postavko nacional socializma. Navsezadnje je Hitler njegovo sestro obiskal na njenem domu, neposredno pred njeno smrtjo, kjer je tudi nastala fotografija, na kateri Hitler pozira poleg Nietzschejevega kipa.

Elisabeth je izdala knjigo in jo poskušala predstaviti kot življenjsko delo, toda na koncu je služila kot dokaz številnim kasnejšim teoretikom, da Elisabeth ni razumela dela njegovega brata.

Simpatije do nacional socializma, ki jih je Elisabeth gojila, so povzročile, da je eden najvplivnejših mislecev 19. st., v prvi polovici 20. st. dobil nezavidljiv naziv “oče nacizma”, medtem ko so se njegove misli selektivno interpretirale za potrebe manipulacije in opravičevanja vseh strahot, ki jih je omenjeni režim kasneje proizvedel. Je Hitler res verjel, da je Nietsche ustvaril filozofijo nacizma? Ne vemo in nikdar ne bomo izvedeli. Ne obstaja niti en dokaz, da je Hitler prebral kakšno stran Nietzschejevih knjig, ampak ostaja dejstvo, da so mnogi nacistični intelektualci in znanstveniki odločno zagovarjali njegovo filozofijo kot temeljno postavko nacional socializma. Navsezadnje je Hitler njegovo sestro obiskal na njenem domu, neposredno pred njeno smrtjo, kjer je tudi nastala fotografija, na kateri Hitler pozira poleg Nietzschejevega kipa.

Ali je Nietzsche “ubil Boga”? Bil je prepričan, da je, vendar je tudi sam ugotovil, da se z “ubijanjem Boga,” rušijo sami temelji civilizacije in je zato ustvaril novega boga v obliki nadčloveka. Bog predstavlja tisto trditev Sokrata o univerzalnih vrednotah in zdaj vsak človek lahko postane übermensch ali bog za sebe, človek nad dobrim in zlem. Nacional socializem je zlorabil Nietzschejevo idejo o “ubijanju Boga” in ustvaril lasten sistem vrednot in s tem ustvaril svojega boga in ga dvignil nad dobro in zlo, vsi vemo, kam je to vodilo civilizirano Evropo.

Morda bi zdaj ti naši hrabri antifašisti, pravzaprav levičarji, pravzaprav marksisti, zagovarjali, da je lik in delo Friedricha Nietzscheja potrebno prepovedati, njegove knjige zažgati na grmadi in na mnoge druge kreativne načine zaustaviti širjenje njegovih idej. Kot danes pozivajo k prepovedim sovražnega govora ali k prepovedim javnega nastopnaja drugače mislečih, pozivajo na linč ugleda in imena posameznika, s katerim se ne strinjajo, medtem ko istočasno predlagajo enako destruktivne ideje in koncepte, zapakirane v le njim razumljiv koncept “liberalizma” in “svobode” za vse – enako misleče. Tako so ustvarili svojega boga, ki bi ga mi vsi morali brez prigovorov spoštovati, brezpogojno častiti njihove univerzalne vrednote in seveda, nikoli jih postavljati pod vprašaj, ker ko to počnemo, sledi kazen, gnev njihovega Boga, pravzaprav gnev njih samih.

Če Friedrich Nietzsche ne bi v zgodnjih letih svojega življenja doživel travme, ki je zaznamovala njegovo filozofsko dejavnost, če njegova sestra v svojih poznih dneh ne bi bila navdušena nad nacional socializmom in Nietzsche ne bi bil ubil Boga…Bi nacional socializem v Nemčiji doživel tak vzpon, kot ga je? Seveda bi! Friedrich Nietzsche ni ustvaril nacističnega gibanja, niti njegova dela ne bi mogla vplivati na samo gibanje, če nacisti ne bi prevzeli ideje Übermenscha, povsem izven konteksta, sami. To kaže, da je naša civilizacija na tanki črti med napredkom in popolnim neuspehom.

Kljub temu je Friedrich Nietzsche postavil zelo zanimivo tezo. Človek je edinstven posameznik, ni del kolektivne zavesti. Človek je sam odgovoren za svoje življenje in način, kako ga bo vodil, človek se odloči, kaj naj verjame in kakšni bodo njegovi odnosi. Dejstvo je, da osebna intelektualna rast ponuja neomejene možnosti za človeka, to pa je jedro liberalizma, univerzalne vrednote in danes tako sporni Bog, s katerim je Nietzsche obračunaval vse svoje življenje. Je preprosto smernica. Kako posameznik interpretira Boga, je odvisno od posameznika, za nekoga je on stvarnik in vladar vsega vesolja, nekomu čista energija, nekomu narava, kdo Boga najde v samem sebi ali ga enostavno spoštuje skozi svojo religijo in cerkev. Kakorkoli kdo od nas interpretira Boga, to temelji na univerzalnih vrednotah, na tem temelju pa ima vsaka oseba pravico rasti in se razvijati. Smo pripadniki družbe, delujemo v tej družbi in ne moremo biti otoki v masi otokov, kjer vsakdo kreira svoje posamezne vrednote, kjer morala postane stvar posameznika, ker takrat kot civilizacija pričnemo ustvarjati svoje Bogove, pa lahko holokavst postane moralno dejanje, dejanje onkraj dobrega in zlega.

Kljub vsemu pa so univerzalne vrednote, kot so morala, pravičnost ali resnica, tisto, kar so, ker pač so, čeprav bi jih nekateri radi prilagodili svojim interesom. (gostujoča kolumna)

Deli z drugimi:Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Priporočamo še te vsebine

Oksimoronski binom: Desna in leva sredina!
Ideologija, polna paradoksov: socialisti bi vendarle morali sovražiti socialno državo
Jakov Fak in zastrašujoče zlo levice
Zakaj želijo socialisti diskreditirati pomen BDP-ja? Ker jim je ostala samo še njihova "luzersk…

3 komentarji za “Je Nietzsche “ubil Boga”?”

  1. Sokrat pravi:

    Sokrat ni mogel najti zavezništva v judaizmu, ker ga tam ni iskal.
    Liberalizem, Socializem, Nacional Socializem… kot tudi vsak drugi izem so proizvodi kaviar-judaizma in jim enotno pravimo, kot si tudi sami pravijo — KOMUNIZEM.

  2. Sokrat pravi:

    V tem prispevku nadebudnega filozofka ali družboslovčka sta pojma “vera” in “religija” uporabljana kot oznaka za eno in isto, kar je seveda tako zmotno, da bolj ne more biti.
    Re-ligio je lahko le ponovno-branje in/ali ponovna-vez.
    Vera pa označujejo verovanje v nekaj.
    Če nekdo veruje v KOMUNIZEM, potem goji vero v LAŽNO MORALO z vidika Človeka,
    če pa nekdo veruje v Kristusa, goji pristo ljubezen do Človeka.
    Torej, religio ni nekaj apriori moralno spornega, ampak je odvisno od zvrsti te NA-VEZE:
    — je zveza s satanom = vera v KOMUNIZEM
    — je zveza z Bogom = vera v Človeka.

  3. Fazan pravi:

    V sicer zanimivem članku je pozabljeno, da ima Nietzsche ključen vpliv tudi na pojav in razvoj komunizma, s svojim nihilizma pa tudi na moderne inačice anarhizma, antifašizma, ultralevičarska, kar so le različna imena za komunizem. Kar se trenutno dogaja v svetu, je nekontrolirana “odblokada” negativnega sveta, skratka satanizem v dejstvu.

Komentiraj

Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Oglasno sporočilo



Oglasno sporocilo

Anketa

SDS je predstavila alternativni vladni program za področje notranjih zadev. Ga podpirate?

Ogled rezultatov

Loading ... Loading ...
Oglasno sporočilo