Mineva 25 let od odprtja predora pod Rokavskim prelivom

0

V ponedeljek bo minilo 25 let od odprtja predora pod Rokavskim prelivom, ki povezuje Francijo in Veliko Britanijo. Vlaki, ki vozijo po skupno 50,5 kilometra dolgi povezavi, prevažajo tako potnike kot vozila, skozi predor pa je v četrt stoletja potovalo 430 milijonov ljudi. V zadnjem času je precej vprašanj glede predora povezanih z brexitom.

6. maja 1994 sta se skozi predor prva popeljala britanska kraljica Elizabeta II. in tedanji francoski predsednik Francois Mitterrand. Za javnost so ga odprli nekoliko pozneje, 1. junija, navajajo tuje tiskovne agencije.

Z gradbenimi deli na predoru, ki povezuje terminala Folkestone na britanski in Coquelles na francoski strani, so začeli 1. decembra leta 1987, prvo cev pa so prebili točno tri leta pozneje. Predor namreč sestavljajo tri cevi, ki na najgloblji točki ležijo 75 metrov pod morsko gladino.

Prva cev omogoča železniško povezavo med Francijo in Veliko Britanijo, druga je namenjena prometu v nasprotno smer, tretja pa vozilom vzdrževalnih služb. Po tirnicah vozijo hitri potniški vlaki ter posebni vlaki, namenjeni tovornim vozilom in avtobusom.

Predor upravlja družba Getlink, ki se je pred tem imenovala Eurotunnel. Slednje ime nosi tudi storitev prevoza vozil, medtem ko se vlaki, ki prevažajo zgolj potnike, imenujejo Eurostar.

Lani so skozi predor prepeljali 22 milijonov potnikov in skoraj 1,7 milijona tovornih vozil. Predor je namreč zelo pomemben tudi z gospodarskega vidika, saj četrtina dobrin, ki si jih izmenjata Velika Britanija in celinska Evropa, potuje po tej povezavi.

“Predor je povzročil pravo revolucijo v potovalnih navadah in ustanovil trg, ki sicer ne bi obstajal, ter s tem pomembno prispeval h gospodarskemu razvoju,” je dejal prvi mož Getlinka Jaques Gounon.

Članstvo Francije in Velike Britanije v EU omogoča dokaj nemoten pretok potnikov in blaga, kar pa bi se lahko spremenilo po napovedanem izstopu Otoka iz EU. V primeru brexita brez dogovora bo po nekaterih ocenah v nekaj dneh v težavah skupno več kot 10.000 tovornih vozil, ki bodo morala skozi carinski pregled.

Kot opozarjajo logistični strokovnjaki, bo to prineslo posebej velik izziv prevoznikom hitro pokvarljivega blaga. “Preprosto ne vemo, kaj nas čaka po brexitu,” je za nemško tiskovno agencijo dpa dejal prvi mož nemškega združenja prevoznikov DSLV Frank Huster. “Upamo, da se bo čim prej vzpostavila neka rutina,” je dodal. Po ocenah strokovnjakov bi “carinski kaos” lahko trajal do pol leta.

Francoska tiskovna agencija AFP kot zanimivost navaja, da je Graham Fagg, ki je leta 1990 kot rudar iz britanske smeri prebil prvo cev predora in bil na naslovnicah tako rekoč vseh časnikov, na referendumu glasoval za izstop Velike Britanije iz EU. Kot je 70-letnik dejal v enem od nedavnih intervjujev, še vedno zagovarja pomen dobrih povezav s celinsko Evropo, a meni, da bo Britancem bolje zunaj EU.

Eurotunnel je močno zaznamovala tudi migrantska kriza. V predor so namreč že velikokrat vdrli migranti, ki skušajo večinoma iz severnofrancoskega pristaniškega mesta Calais nezakonito priti v Veliko Britanijo. Več jih je med poskusi prečkanja Rokavskega preliva skozi predor izgubilo življenje. (sta)

Napišite komentar

Vaš e-poštni naslov ne bo objavljen